Zasady wiary
W traktacie Makos 26 jest napisane, że Amoraita R. Simai, pierwszy który próbował ująć wszystkie prawa Mojżeszowe w całość i skoncentrować je w ograniczonych zasadach, ustanowił wszystkie przepisy religijne w liczbie 613 (365 zakazów- tyle ile dni w roku i 248 przykazów, tyle ile członków w ludzkim ciele). Król Dawid ograniczył je do 11: - niewinność - sprawiedliwość - prawda - wystrzeganie się obmowy - wystrzeganie się złości - wystrzeganie się żelżywości - cześć dla wszystkiego co szlachetne - pogarda dla wszystkiego co złe - uświęcenie przysięgi - bezinteresowne pożyczanie - nie każenie się przekupstwem.
Jezajasz, po Dawidze, ograniczył je do 6: - być sprawidliwym - mówić prawdę - gardzić samolubstwem - nie nastawiać ręki do datków - nie nachylać ucha do złych podszeptów - unikać nęcących pokus.
Po Jezajaszu, prorok Micha sprowadził wszystkie prawa do 3: - postępować sprawiedliwie - miłować cnotę - wykonywać dobre uczynki.
W końcu prorok Habakuk wyraża wszystko w jednej zasadzie: Sprawiedliwy żyje w swojej wierze.
Saadia Gaon (892-942) był pierwszym który postawił 10 zasad wiary: 1) Stworzenie świata przez Boga 2) Jedność Boga 3) Objawienie zakonu 4) Wolna wola 5) Grzech i pokuta 6) Dusza i jej nieśmiertelnośc 7) Zmartwychwstanie 8) Zbawienie 9) Nagroda i kara 10) Przeznaczenie człowieka
Chuschiel (zm. w 1050) postawił krótszą listę żydowskich dogamtów, a mianowicie: 1) Wiara w Boga 2) Wiara w proroctwo 3) Wiara w przyszłe życie 4) Wiara w przyjście Mesjasza
Jeszcze inna liczba dogmatów została przedstawiona przez Abrahama ben Dawida z Toledo (w XII wieku): 1) Istość Boga 2) Jedność Boga 3) Atrybuty Boga 4) Dzieła Boga 5) Opatrzność Boga.
Jednak największą powagę i rozpowszechnienie zyskały sobie atrybuty wiary ułożone przez Majmonisa (rok 1168) w dziele "Myszna-Tora". Weszły one do liturgii i każdy Izraelita w porannej modlitwie je odmawia. Oto one:
1) Wierzę wiarą niezachwianą, że Stwórca, błogosławione niechaj będzie imię Jego, jest stwórcą i rządcą wszystkich tworów, i że On sam dokonał, dokonywa i dokonywać będzie wszystkich dzieł. 2) Wierze wiarą niezachwianą, że Stwórca, błogosławione niechaj będzie imię Jego, jest Jedyny, i że nie masz jednoty jemu podobnej, pod każdym względem, i że On sam jest Bogiem naszym, był, jest i będzie. 3) Wierzę wiarą niezachwianą, że Stwórca, błogosławione niechaj będzie imię Jego, nie jest ciałem, że nie ma żadnych przedmiotów cielesnych, i że nie masz nic do niego podobnego. 4) Wierzę wiarą niezachwianą, że Stwórca, błogosławione niechaj będzie imię Jego, jest pierwszym i ostatnim. 5) Wierzę wiarą niezachwianą, że tylko do Stwórcy jedynego , błogosławione niechaj będzie imię Jego, wolno się modlić, i że nie wolno modlić się do kogoś innego. 6) Wierzę wiarą niezachwianą, że wszystkie słowa proroków są prawdą. 7) Wierzę wiarą niezachwianą, że proroctwo Mojżesza, nauczyciela naszego, pokój z nim, było prawdziwem, i że on był najprzednieszym z proroków, poprzedzających go i następujących po nim. 8) Wierzę wiarą niezachwianą, że zakon cały, który teraz znajduje się w rękach naszych, jest tym samym, który dany został Mojżeszowi, nauczycielowi naszemu, pokój z nim. 9) Wierzę wiarą niezachwianą, że zakon ten nie zostanie zmienionym i że nie będzie objawionym inny zakon od Stwórcy, błogosławionem niech będzie imię Jego. 10) Wierzę wiarą niezachwianą, że Stwórca, błogosławione niechaj będzie imię Jego, zna wszystkie czyny ludzi i ich zamysły, jak mówiono: ten co tworzył ich serce wraz, który uważa na wszystkie ich czyny. 11) Wierzę wiarą niezachwianą, że Stwórca, błogosławione niechaj będzie imię Jego, odpłaca dobrem strzegącym Jego przykazań i karze przestępującym Jego przekazania. 12) Wierzę wiarą niezachwianą, w przyjście Mesjasza, i jakkowielk się nie pojawia, wyglądać Go będę każdego dnia, że przyjdzie. 13) Wierzę wiarą niezachwianą, że będzie zmartywchwstanie w czasie, gdy wolą będzie Stwórcy, niech błogosławione będzie imię Jego, i wywyższoną pamięć o Nim na zawsze i wieki wieków.
[na podstawie: "Przewodnik judaistyczny obejmujący kurs literatury i religii", Hilary Nussbaum, Warszawa, 1893, ss. 290-305/ reprint: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1989]
w następnym "odcinku": czym jest Judaizm?
|